Kamis, 18 November 2010

En snygg "Coffe Table Bok"

Jag tittade nyligen på ett avsnitt av tv-serien Seinfeld där Kramer kommer på en briljant idé: att någon borde designa en "coffe table-bok" om inget annat än just coffetables. I samma stund så slog det mig att en sådan bok skulle vara en perfekt julklapp till någon i familjen.
Senare såg jag den här boken (bild ovan) på Vanity Fairs hemsida och insåg att den var en fin present till mig själv. Den består av bilder och illustrationer på fönsterskyltning i det exklusiva varuhuset Bergdorf Goodman i New York. Modeskribenten Amy Fine Collins skriver i VF att skyltfönstren hos Bergdorfs är unika "inte bara för att man får information om vad som händer i butiken och i modevärlden, utan vad som försiggår på hela vår planet."

Visst kan det vara magiskt att titta i NKs skyltfönster på jul, de som gjort dekorationerna lägger ner extremt mycket tid på att skapa en drömlikvärld. Fast deras skyltning är sällan endast inriktad på mode som BGs är.
Nu har jag aldrig varit utanför ett BG-skyltfönster men jag har sett hur mycket Audrey Hepburns karaktär i Breakfast at Tiffanys eftertraktar vad som blänker på andra sidan glaset. Och det är en speciell känsla som man inte alltid har bara utanför glasrutan utan också när man är inne i butiken. Kort sammanfattat så åtrår man något materiellt. I slutändan är det ofta kreationerna i fönstret som får oss att besöka affären.


Idag jobbar många PR/Marketing byråer med att förnya sig inom skyltningstekniken och det kan var allt från stora bildskärmar som visar vad som händer i butiken till att modeller står och dansar i montern. Jag är ganska säker på att det sistnämnda ägde rum på Fashions Night Out i New York förra året, då Alexander Wang festade med två modeller i fönstret på en butik. Det är nog vitalt för butiker där ute att hålla sig uppdaterad om nya trender och byta skyltdockornas kläder ofta, så man lyckas locka in kunderna.


Bergdorf Goodmans skyltfönster

0 komentar:

Posting Komentar


Top